Kā izvēlēties piemērotāko saules aizsargkrēmu?

Latvijas klimatiskajos apstākļos, kuri mūs bieži nelutina ar saulainām dienām, ļaudis, izslāpuši pēc saules, vasarā bieži aizmirst par pareizu ādas aizsardzību pret ultravioletajiem stariem. 

 

Visiem zināms, ka UVB starojuma ietekmē ādā tiek sintezēts D3 vitamīns, kas ir ļoti būtisks kaulaudu veidošanās procesā, tomēr jāatceras, ka pietiek ar pavisam neilgu laiku (līdz 20 minūtēm), kas pavadīts saulē, lai nodrošinātu šī vitamīna uzņemšanu organismā. Pārlieku liela ultravioletā starojuma deva, savukārt, var radīt organisma bojājumus, tai skaitā ādas šūnu bojājumus un imunitātes pavājināšanos, tādēļ, uzturoties saulē, ir būtiski izvēlēties pareizu aizsargkrēmu. 

Kas ir SPF?

SPF (Sun Protection Factor)  ir UV staru aizsardzības koeficents. Tas norāda, cik reizes ilgāk, izmantojot konkrēto aizsargkrēmu, var sauļoties bez riska apdegt. Jāatceras, ka pēc apmēram četrām stundām krēms jāuzklāj atkārtoti (arī ūdens izturīgo krēmu) un arī tad, ja neejat peldēties.

UV staru aizsargfiltri iedalās ķīmiskajos aizsargfiltors un mehāniskajos (minerālu izcelsmes, piemēram, cinka oksīds vai titāna dioksīds ) aizsargfiltros. Mehāniskie aizsargfiltri atstaro saules starus, savukārt ķīmiskie - absorbē. Abi filtru veidi ir gana droši, tomēr alerģiskiem cilvēkiem un ļaudīm ar jutīgu ādu (īpaši bērniem) drošāk ir izmantot aizsargkrēmus ar mehāniskajiem aizsargfiltriem. 

Cik daudz krēma nepieciešams, lai pasargātu ādu no UV stariem?

Jāņem vērā, ka sauļojoties ar aizsargkrēmu nedrīkst noklāt tikai atsevišķas ķermeņa daļas, bet ir jānoklāj pilnībā viss ķermenis. Saskaņā ar Eiropas Komisijas rekomendācijām, nepieciešamas apmēram sešas tējkarotes aizsargkrēma, lai nodrošinātu ķermenim atbilstošu aizsardzību pret UV stariem.

Jaunums UV aizargkrēmu jomā ir aizsargkēmi spilgti zilā krāsā (piem., bērnu  aizsargkrēmi). Uzklājot šādu krēmu, vecākiem ir ļoti labi redzams, vai bērna āda ir noklāta pilnībā,  un vai krēms nav jāuzklāj atkārtoti. Pēc dažām minūtēm zilā krāsa noiet, un  krēms darbojas kā parasts aizsargkrēms. 

Kādu SPF koeficientu izvēlēties?

Speciālisti uzskata, ka saules aizsargkrēma koeficients jāizvēlas atkarībā no cilvēka ādas tipa. Cilvēkiem ar gaišu un jutīgu ādu drošāk būtu izvēlēties SPF 50, savukārt cilvēkiem ar tumšāku ādas krāsu, tādiem, kuri ātri iesauļojas un reti apdeg, pietiek ar SPF 20. Protams, krēma aizsardzības faktors jāizvēlas arī atbilstoši klimatam un saules intensitātei - ja, piemēram, dodaties uz Turcijas vai Grieķijas kūrortu, visiem ieteicams izmantot aizsargkrēmu ar maksimāli lielu aizsardzību pret UV stariem, tātad vismaz SPF 50. 

ATCERIETIES!

- Jo gaišāka un jutīgāka ir Jūsu āda, jo spēcīgāku SPF koeficienta aizsargkrēmu ir jāizvēlas.

 - Svarīgi, lai saules aizsargkrēms pasargā gan no UVA, gan UVB stariem.

- Alerģiskiem cilvēkiem un cilvēkiem ar jutīgu ādu piemērotāki būs aizsargkrēmi ar mehāniskajiem UV filtriem.

- Ilgstoši uzturoties saulē, aizsargkrēms jāuzklāj atkārtoti. Tas jāuzklāj arī ikreiz pēc peldēšanās (arī ūdensizsturīgie krēmi). 

- Pēc sauļošanās ādu ieteicams palutināt ar mitrinošu un barojošu ķermeņa krēmu, jo UV staru ietekmē āda būs zaudējusi mitrumu.